بیا تا بدانیم

(تاریخی،سیاسی،مذهبی،فرهنگی)

بیا تا بدانیم

(تاریخی،سیاسی،مذهبی،فرهنگی)

پدر سازی2(پدر نیروی دریایی)

| يكشنبه, ۸ فروردين ۱۳۹۵، ۰۹:۱۳ ب.ظ | ۰ نظر

یکی دیگر از افتخارات پدر ایران نوین تاسیس نیروی دریایی میباشد.


اولین تلاش، در جهت ساخت کشتی‌های جنگی و ایجاد ناوگان مدرن در دوره صفویه و برای اخراج پرتغالی‌ها از جزیره هرمز و خلیج فارس صورت گرفت. این تلاش به دلیل دخالت انگلستان به نتیجه نرسید و اولین نیروی دریایی مدرن ایران توسط نادرشاه افشار تاسیس شد. او با خرید چند کشتی از انگلستان و هلند، موفق شد نیروی دریایی ایران راتاسیس کند. هارفورد جانس بریج انگلیسی گزارش می‌کند:

هنگامی که در ۱۷۸۴ وارد بوشهر شدم، از کشتی‌های نادر سه کشتی باقی‌مانده بود که هریک پانصد تن ظرفیت داشتند.


در دوران قاجاریه تا زمان ناصرالدین‌شاه، توجهی به توسعه نیروی دریایی نشد. ناصرالدین شاه به منظور توسعه نیروی دریایی، موفق به خرید یک کشتی ۶۵۰ تنی مجهز به چهار اراده توپ کروپ از آلمان گردید. همچنین کشتی کوچک دیگری نیز به نام شوش برای تردد و حفظ امنیت کارون خریداری شد. در زمان مظفرالدین‌شاه نیز چند کشتی کوچک (ازجمله کشتی مظفری) به این ناوگان افزوده شد. ولی طی سالهای بعدی و بدلیل مشکلات داخلی ایران (مشروطیت و پس از آن کودتای سوم اسفند) همه این کشتی‌ها با بی‌توجهی مواجه و در نتیجه به تدریج در خور سلطانی نزدیک بوشهر به آب فرو رفته و غرق شدند.

دوران معاصر اولیه


درسال ۱۳۰۲ هجرس شمسی، نیروی دریایی ایران به طور رسمی مجدداً تاسیس گردید 

و دانشجویانی درسال ۱۳۰۶ جهت تحصیل علوم دریایی به ایتالیا اعزام گردیدند و چند فروند ناو جهت ساخت به ایتالیا سفارش گردید.(البته این بند آخر همزمان با زمامداری رضا شاه بوده ولی سندی بر تاسیس نیروی دریایی توسط وی نمیباشد)

شکی نیست که حکومت پهلویها با سیر پیشرفتهای تکنولوژیک و افزایش رفاه در کل دنیا همزمان بوده است ولی این دلیلی برای افتخار و مصادره پیشرفتهای طبیعی جامعه بشریت به نام شخص یا حکومت نمیشود.اگر قرار باشد همزمانی یک پیشرفت ملی یا منطقه ای یا جهانی را با  حکومت یک شخص  مرتبط بدانیم نتایج زیر عاید میشود:

محمد خاتمی : پدر تلفن همراه ایران

محمود احمدی نژاد: پدر اینترنت همراه در ایران

هاشمی رفسنجانی: پدر ارتباطات ماهواره ای ایران

مظفرالدین شاه : اتومبیل رانی ایران

مظفرالدین شاه: پدر سینمای ایران

ناصرالدین شاه : پدر عکاسی ایران

شاه طهماسب : پدر سلاح گرم ایران

و........

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی