بیا تا بدانیم

(تاریخی،سیاسی،مذهبی،فرهنگی)

بیا تا بدانیم

(تاریخی،سیاسی،مذهبی،فرهنگی)

برجام عذری بدتر از گناه

| دوشنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۵، ۰۹:۰۵ ب.ظ | ۰ نظر

✅  گزارش برجام؛ عذر بدتر از گناه!


مختصری در مورد گزارش سه ماهه وزارت خارجه در رابطه با اجرای برجام:

1. در این گزاش دوستان دولت اعتراف کردند که برای برداشته شدن تحریمها موانعی وجود دارد و این یعنی حرفهایی که پیش و پس از برجام می زدند خلاف واقع و به معنای حقیقی کلمه کذب و عوام فریبی بوده است و آن ادعاها عبارتند از:

 الف: پیش از برجام: "تحریمها روز اجرای برجام برداشته خواهد شد"

ب: پس از برجام: تحریمها برداشته شده است !


و به صورت ضمنی اعتراف کردند بسیاری از حرفهایی که تا الان گفته شده دروغ بوده است.

2. موانع اجرای برجام که در این گزارش شمرده شده هم در نوع خود جالب توجه و البته تاسف برانگیز است. 

الف: بد عهدی و کارشکنی آمریکا!

بدعهدی و کارشکنی آمریکا اگر به عنوان مانعی برای اجرای برجام شمرده شود عذر بدتر از گناه است. چرا که این بدعهدی نه اینکه قابل پیش بینی احتمالی بود بلکه با اطمینان و یقین قابل مشاهده بود. چه آنکه تمام دلسوزان واقعی کشور به آن اشاره کرده بودند و این عذری قابل پذیرش نیست:

من جرب المجرب حلت به الندامه

پس دولت هم باید پاسخگوی چرایی نقض برجام باشد و هم چرایی اعتماد به دشمن بزرگ ملت ایران و توهین به منتقدان و دلسوزانی که می گفتند در مقابل تعهدات نقد، تعهدات نسیه ی آمریکا خسارت محض خواهد بود که شد!


ب: فساد و ضعف قوانین داخلی و پولشویی ای که در داخل صورت میگیرد


اینکه گفته شود عواملی مانند "فساد، عدم شفافیت، پولشویی و صعوبت قوانین" باعث شده که سرمایه گذاری و ... صورت نگیرد نیز عذری بدتر از گناه است با شدت بیشتر از مورد اول. 

سوال اینجاست که آیا برطرف کردن فساد، عدم شفافیت، پولشویی و اصلاح قوانین منوط به این بود که بریم و فردو را از کار بیاندازیم؟ اراک را زیر بتن دفن کنیم؟

 آیا راه اصلاح ساختار و قوانین داخلی اینهاست؟ یعنی ما با غربی ها مذاکره میکردیم که در کشور پولشویی از بین برود؟ یا این مباحث مربوط به داخل کشور است و متولی اصلاح آن نیز خود دولت و دستگاه های مربوطه است. دولتی که در این سه سال هیچ  اقدامی در این راستا انجام نداده با بیان این مطلب فقط تُف سربالا انداخته است.

دولت اگر میدانست این مشکلات وجود دارند و پای میز مذاکره ی بی نتیجه رفت باید به این پرسش جواب دهد که در این سه سال چند لایحه برای اصلاح این مشکلات تدوین کرده و چند اقدام در این راستا انجام داده است؟ و اگر نمی دانست که #تقریبا_هیچ حرفی باقی نمی ماند. 

واقعیت این است که تا دیروز برای رأی آوردن باید می گفتند همه مشکلات به خاطر وجود تحریم است و اکنون از ترس رأی نیاوردن به علت روشن شدن بی اثر بودن برجام و اعترافات پی در پی مسئولین دولتی باید بگویند مشکلات داخلی است که نمی گذارد چرخ کارخانه ها بچرخد نه تحریم! اما این اعتراف اگر به همینجا ختم شود و دولت در سال اقتصاد مقاومتی "اقدام و عمل" بر داخل کشور تمرکز کند و به اصلاح ساختارهای داخلی و فعال کردن ظرفیت های عظیم کشور و ملت ایران روی بیاورد، مردم، هزینه های گزافی را که دولت بر ملت تحمیل کرده و تجربه ای دوباره هر چند تلخ را در مقابل چشم قرار داده، نادیده خواهند گرفت.

امیدواریم! این اعتماد، اعتماد آخر دولت به آمریکا باشد و باز برای رفع این مشکلاتی که در نتیجه ی مذاکره با آمریکا پیش آمده است راه حل "مذاکره با آمریکا" را انتخاب نکند. چرا که اگر آمریکا مانعی ایجاد کرده است برای گرفتن امتیازات بیشتر است و شکی نیست اگر با ایجاد مانع بتواند امتیاز بگیرد دست از مانع تراشی برنخواهد داشت و دادن امتیاز بعد از نقض مکرر برجام توسط طرف غربی بدون شک امری بخشودنی نیست.



https://plus.google.com/+حسینعباسیفر/posts/BKGeWZiDwMe


حسین_عباسی_فر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی