بیا تا بدانیم

(تاریخی،سیاسی،مذهبی،فرهنگی)

بیا تا بدانیم

(تاریخی،سیاسی،مذهبی،فرهنگی)

پاسخ به شبهه 34گفتن پدر سوخته ممنوع

| پنجشنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۶:۴۹ ب.ظ | ۱ نظر


❌ متن شبهه ❌


« گفتن پدر سوخته ممنوع - ریشه عبارت پدر سوخته: وقتی که در زمان یزدگرد عربها به ایران حمله کردند و ایران رو فتح کردند ، مردم ایران رو که دارای دین زرتشت بودند آتش پرست و کافر نامیدند و اونها رو مجبور کردند که به دین اسلام روی بیاورند. در این میان گروهی خودشان به دین اسلام گرویدند و گروهی هم از ترس مسلمان شدند ، چون می دیدند که افرادی که مسلمان نشوند را میکشند. اعراب افرادی را که مسلمان نمی شدند ، مردها و سرپرست خانواده را در آتش میسوزاندند تا دیگران یاغی گری نکنند ، و براساس دستورات شریعت اسلام زنان آنها را به کنیزی و بچه ها را برای نوکری و کلفتی می بردند چراکه آنها راغنیمت. جنگی میدانستند. این بچه ها بزرگ شدند و در خانه اعراب کار میکردند و خود اعراب هم بچه هائی هم سن اونها داشته اند ، وقتی ازصاحب خانه میپرسیدند که این بچه تو است (کلفت و نوکرها)، میگفته : ” نه ، این پدر سوخته است ” یعنی بچه ما نیست ، نوکر و کلفتی است که پدرش در جریان فتح ایران سوزانده شده است و به این نوکر و کلفت ها میگفته اند : “پدر سوخته ”.  منبع : لغت نامه دهخدا »




✅ پاسخ شبهه✅


1⃣ معنی و مفهوم ذکر شده برای این عبارت، ‌جعلی و ساختگی است و در هیچ مرجع و فرهنگی من جمله لغت نامه دهخدا درج نگردیده است.  در لغتنامه دهخدا ذیل کلمه پدرسوخته این عبارت ذکر شده است:


🔹پدرسوخته دشنامی است  و مجازاً در تداول عامیانه بمردم خبیث و بدسرشت گویند.


 http://url.faranama.co/89iCf


2⃣ برای ریشه ی این اصطلاح روایات نامعتبر گوناگی ذکر شده است. ولیکن در صفحه ۳۸ کتاب "سیاست و اقتصاد عصر صفوی" نوشته ی دکتر باستانی پاریزی (۱۳۴۸) ریشه ی این دشنام را در خونخواری شاه اسماعیل صفوی دانسته و توصیف کرده: به دستور شاه اسماعیل صفوی، جسدِ پدر متوفای دشمنش را از گور درآورده و در برابر دیدگان فرزند، آتش زده و می سوزاندند... -  بدین جهت، عبارات "پدرت را درمیآورم" و همچنین "پدرسوخته" تهدیداتی هستند که در یک برهه زمانی به وقوع می پیوسته است. 


 http://url.faranama.co/QondF


3⃣ دو کلمه پدر و سوخته هر دو کلماتی فارسی هستند و مطمئنا عبارت "پدرسوخته" به این شکل در زبان عربی استفاده نمی شده است. در برگردان این عبارت به زبان عربی، پدر با لفظ "اب" و معادل عربی کلمه "سوخته" از کلمات "احتراق، اشتعال"  مشتق می گردد که با جستجوی ترکیب این واژه ها متوجه خواهیم شد در زبان عربی چنین اصطلاحی مرسوم نیست و در هیچ منبعی به آن اشاره نشده و استفاده نگردیده است.


 http://url.faranama.co/0nxkh


 http://url.faranama.co/cr7EO



4⃣ مطابق روایت نقل شده از پیامبر مسلمین، زرتشنیان اهل کتاب بودند و لذا همین روایت اساس عملکرد خلیفه دوم را در نوع برخورد با آنها  تشکیل داد و زرتشتیان در انجام و اجرای فرایض دینی خود آزاد گذاشت. 


 http://url.faranama.co/tNUMC


5⃣ ایرانیان تا ۳۰۰ سال پس از ورود اسلام همچنان در بسیاری از نقاط بر آیین خود بودند و آزادانه به مناسک دینی خود می پرداختند.در این میان می توان به استان فارس (در آن زمان) اشاره کرد که تا چهار قرن بعد از حمله اعراب به ایران، آتشکده های بسیاری در آن روشن بودند.


 http://url.faranama.co/syeGM


🔅روشنگری آرمان ماست🔅



نظرات  (۱)

پاسخ ها قاطع و به جا بود
پاسخ:
خواهش میکنم پاسخ های ما در حد خورده معلومات ماست قطعا اساتید بزرگ پاسخ های بهتری میدهند

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی