بیا تا بدانیم

(تاریخی،سیاسی،مذهبی،فرهنگی)

بیا تا بدانیم

(تاریخی،سیاسی،مذهبی،فرهنگی)


تأسیسِ بزرگترین و مجهّزترین بیمارستان‌ِ قرون وسطی توسط مسلمین




ویل دورانت تاریخ‌نگارِ مشهور جهان، درباره‌ی بزرگترین بیمارستان قرون وسطی و ویژگی های این بیمارستان  

می‌نویسد:


«در قاهره نیز سلطان قلاؤون در سال ۶۸۴هجری قمری ( 1285 م) بیمارستان منصوری را پی‌افکند که علی الاطلاق بزرگترین بیمارستانِ قرون وسطی بود. 


در داخل فضای وسیع محصور و چهارگوشی، چهار بنا سر برآورده بود، و در میان آن‌ها محوطه‌ای قرار داشت که با ایوان‌ها احاطه شده بود و حوض‌ها و جوی‌ها، آب و هوای آن را خنک می‌کردند. برای بیماری‌های مختلف و بیماران در حال نقاهت بخش‌های جداگانه داشت، همچنین دارای چند آزمایشگاه، یک داروخانۀ عمومی، کلینیک‌هایی برای بیماران سرپایی، چند آشپزخانه و حمام، یک کتابخانه، یک نمازخانه، و یک سالن سخنرانی داشت؛ به‌ویژه، مناظر دل انگیزی برای قسمتِ بیمارانِ روانی به بیمارستان پیوسته بود. 

بیماران از زن و مرد، غنی و فقیر، آزاد و برده در آنجا، بی‌دستمزد علاج می‌شدند. به بیماران بهبود یافته هنگام خروج از بیمارستان مبلغی می‌دادند تا برای تحصیل خود، بلافاصله محتاج کار نباشند. بیمارانی که به بی‌خوابی مبتلا می‌شدند به موسیقی ملایم و قصه گویان حرفه‌ای‌ گوش می‌دادند، و احیاناً کتاب‌های تاریخی برای مطالعه، دریافت می‌داشتند. در همۀ شهرهای بزرگ اسلامی برای مراقبت دیوانگان تیمارستان‌هایی موجود بود.»


منبع:📚

تاریخ تمدن اثر ویل‌دورانت 

جلد 4 - (عصر ایمان): صفحه‌ی 420


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی