بیا تا بدانیم

(تاریخی،سیاسی،مذهبی،فرهنگی)

بیا تا بدانیم

(تاریخی،سیاسی،مذهبی،فرهنگی)




 « سلطان سلیم اوّل عثمانی در فرمانی اعلان کرد که شهروندان غیرِ مسلمان اعم از ارمنی، رومی و یهودیِ ساکن استانبول  باید به دین اسلام بگروند و هرکس  این قرار سلطان را نادیده بگیرد کشته می‌شود.»


✍🏼این خبر به شیخ‌الاسلام (زمبیلی علی جمال افندی) که از علمای بسیار بزرگ زمانش بود رسید، و او را به شدّت ناراحت کرد، زیرا اکراه غیر مسلمانان به گرویدنِ به اسلام، مخالفِ آموزه‌های اسلامی است که شعار «لا اکراه فی الدین» را سر می‌زند، و جایز نیست هیچ کس  با این قاعده‌شرعی مخالفت کند حتی اگر شخص سلطان هم باشد.


🔰بنابراین به نزد سلطان سلیم اول رفت و اذن ورود خواست و بر وی داخل شد.


و بلافاصله به سلطان فرمود: ای سلطان، شنیدم که تو می‌خواهی همه‌ی شهروندان غیر مسلمان را به زور مسلمان کنی.

 این عمل مخالف شرع اسلام است مادامی که در قبول دین هیچ اجباری نیست. 

جدّ شما «محمد فاتح» وقتی که شهر استانبول را فتح نمود از شریعت اسلام پیروی کرد و هیچ کس را به زور مسلمان نکرد، بلکه  به همه آزادی در عقیده را اعطا نمود، بر توست تبعیّت از شریعت حنیف و همچنین تبعیّت از جدّتان محمد فاتح.


🔰سلطان سلیم به شیخ الاسلام افندی گفت: ای علی افندی، ای علی افندی، مداخله در امور دولت را در پیش میگیری؟!

شیخ الاسلام افندی در پاسخ فرمود: ای سلطان، من دارم  به وظیفه خودم که امر به معروف و نهی از منکر است عمل می‌کنم و غرض دیگری ندارم.

و مادام که اجلم پایان نیافته باشد هرگز  کسی نمی‌تواند جانم را بگیرد.

 و بر من واجب است که خیرخواه امور اخروی تو باشم و این‌که تو را دور کنم  از هر چیزی که زندگی اخروی تو را تباه کند.

اگر مجبور شوم راه دیگری را در پیش می‌گیرم. 


سلطان سلیم گفت: منظورت چیست؟ علی افندی فرمود:  اگر به این کارت اقدام کنی، مجبور خواهم شد  فتوای در برکناری تو صادر کنم به سبب مخالفتت  با شریعت حنیف، 

سلطان سلیم به خاطر رغبت شیخ الاسلام افندی، فرمان‌برداری کرد و بعد از آن به علماء احترام گذاشت و آنان را تکریم نمود و شهروندان غیر مسلمان نیز در عقاید، عبادات  ودادگاه های‌شان  آزادی یافتند و هیچ کس انگشتِ بد به سوی آنان دراز نکرد.



منبع:📚[روائع من التاریخ العثمانی، صص 60_58]



منبع: رد شبهات ملحدین


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی