بیا تا بدانیم

(تاریخی،سیاسی،مذهبی،فرهنگی)

بیا تا بدانیم

(تاریخی،سیاسی،مذهبی،فرهنگی)

آیا الحاد علم است و پشتوانه‌ی علمی دارد؟!

| جمعه, ۲۶ آبان ۱۳۹۶، ۰۳:۵۷ ب.ظ | ۰ نظر

آیا الحاد علم است و پشتوانه‌ی علمی دارد؟!



الحاد یا همان چیزی که گرایش الحادی نامیده می شود، نه از دور و نه از نزدیک هیچ ارتباطی با علم ندارد. بلکه صرفاً فلسفه‌ای مادی است که غیب و آموزه های غیبی و مسائل ماورای طبیعت (supernaturalism) را انکار کند، اما از هیچ پایه علمی برخوردار نیست که با آن نگرش فلسفی خود را تأیید نماید.

با نگاهی منطقی و ساده می توان دریافت که اگر فلسفه الحادی بر پایه علم بنا شده باشد، باید همه دانشمندان جهان ملحد بوده و مؤمنی در میان‌شان وجود نداشته باشد.

به همین دلیل حقیقت الحاد، انحراف عقیدتی و انسلاخ فطری از هر نوع گرایش روحی و ایمانی است، که از دایره مادی‌گرى محض و ابزارهای ناتوانش بیرون آمده و در تفسیر صدها و بلکه هزاران معضل و معما که الحاد و اضطراب آن را نفی و وجود خالقی مدبّر و ازلی برای هستی و موجوداتی که بر آن هستند را تأیید می کند، عاجز و ناتوان است.

و از پارادوکس های خنده آور این است که فلاسفه الحاد به مادیّت عقل باور دارند ولی عقل و هوش را - نه مخلوق تدبیر شده حکیمانه خداوندگار حکیم -  بلکه پدیده ای نوزاد و برخواسته از فعل و انفعالات شیمیایی ناشناخته می دانند که هیچ ضمانتی در آن نیست.


و بدین گونه عقل را از مقام مدیریت هوشمندانه و استنتاجی، به زندان اوهامات و احتمالاتی  که نتایجش قطعی نیست و نمی‌توان بر روی خروجیش حسابی باز کرد، تنزل داده اند. و آنان را می بینی که مات و مبهوت اند و نمی‌توانند در هیچ مسئله ای به یقینی سخن بگویند. و این نفرین و سردرگمی ناشی از مادیتی است که به آن باور دارند. بلکه ساده ترین آزمون برای نمونه اى علمی و عقلی، این فلسفه ترک خورده وپوسیده را از بیخ بر می کند.

با نگاه به هستی و قوانینی که بر آن حاکم است مشخص می شود که هر معلولی علتی دارد و هر سببی مسببى. و هستی نمی تواند خود، خود را تفسیر کند. بلکه با وجود مقدمات سلیم عقلی است که نگرش و نگاه مان به هستی با نصوص سماوی مطابقتی تام خواهند داشت آن هم همراه با تفسیراتی علمی و منطقی و موافق با روح و روان که ما را با یقینی عالمانه واستوار به حقیقت رسانده و هدف و غایت از وجود هستی و وجود انسانی و سپس تکلیفی که بر اساس ایمان وتصدیق بنا شده که سرانجامش ملاقات با خالق هستی و رسیدن به ثمره ایمان وتصدیق است، را برایمان کشف می کند.

(وَلَکُمْ فِی الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَمَتَاعٌ إِلَىٰ حِینٍ) :

"و برای شما در زمین تا مدت معینی قرارگاه و وسیله بهره برداری خواهد بود" (بقرة: ٣٦)


✍️مصطفى قیسی

ترجمه: تیم علمی نقد خرافات ملحدین




نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی