بیا تا بدانیم

(تاریخی،سیاسی،مذهبی،فرهنگی)

بیا تا بدانیم

(تاریخی،سیاسی،مذهبی،فرهنگی)

تحقیر حافظ در فضای مجازی

| پنجشنبه, ۱۲ فروردين ۱۳۹۵، ۰۶:۵۲ ب.ظ | ۰ نظر

📝 #قلم_نقد 

متأسفانه بعضی از سایت ها وبلاگ ها وکانال های بی دین بی سواد کوشش دارند از راه #تحریف شخصیتهای مورد احترام ، اذهان را متوجه مکتبِ بی اساس خود بنمایند که متأسفانه موفق نبوده و نیستند و نخواهد شد . 

👈به تازگی سعی بر آن دارند که چهره « خواجه حافظ شیرازی » را بد جلوه دهند 

حال بگذریم از اینکه مطالب کپی شده در کانال های تلگرام از سایت های زرتشتی هست ..


⭕️جواب ما به این داستان سرائی ها فقط وصف این بزرگ مرد الهی است :


🔰🔰 کیست این مرد ( حافظ ) که با " این همه " نسبت کفر گوییها و انکارها به او و بی اعتقادیها ، همشاگردی اش در درس « خواجه قوام الدین عبدالله » که دیوان او را پس از مرگش جمع آوری کرد ، از او به عنوان « ذات ملک صفات ، مولانا الاعظم السعید ، المرحوم الشهید ، مفخر العلماء ، استاد نحاریر الادباء ، معدن اللطائف الروحانیة ، مخزن المعارف السبحانیة » 

یاد می کند 

📚 حافظ ، چاپ قزوینی ( مقدمه ) ، ص " ق " ( 100 ) .


🔺👈 و علت موفق نشدن خود حافظ به جمع آوریِ دیوانش را اینچنین توضیح می دهد : 

«  به واسطه محافظت درس قرآن و ملازمت بر تقوا و احسان و بحث کشاف و مفتاح و مطالعه مطالع و مصباح و تحصیل قوانین ادب و تجسس دواوین عرب ، به جمع اشتات غزلیات نپرداخت »

  📚 همان کتاب ، ص " قو " ( 106 )


 🔰🔰 این کیست که استادش قوام الدین عبدالله که حافظ ، سحرگاهان به درس او می رفته است میگفت :

« به کرات و مَرات در اثنای محاوره ( به خواجه شمس الدین حافظ ) گفتی که این " فراید فوائد " را همه در یک عقد می باید کشید و آن جناب ( حافظ ) حوالت رفع ترفیع این بنابر ناراستی روزگار کردی .. »

📚 همان کتاب ، ص " قح " ( 108 ) .


🔰🔰 این کیست که استاد دیگرش علامه بزرگ و محقق نامدار « میر سید شریف گرگانی »  هرگاه در مجلس درسش شعر خوانده می شد می گفت به عوض این ترهات به فلسفه و حکمت بپردازید . اما چون شمس الدین محمد حافظ می رسید ، علامه گرگانی می پرسید : بر شما چه الهام شده است ؟ غزل خود را بخوانید . شاگردانِ علامه به وی اعتراض می کردند : این چه رازی است که ما را از سرودن شعر منع می کنی ولی به شنیدن شعر حافظ رغبت نشان می دهی ؟ و استاد در پاسخ می گفت : 👈 « شعر حافظ همه الهامات و حدیث قدسی و لطایف حکمی و نکات قرآنی است »

📚 مقدمه ابوالقاسم انجوی نقل از دکتر محمد معین در کتاب حافظ شیرین سخن .


این مرد کیست که در طول شش قرن مردم فارسی زبان از دانا تا بی سواد او را در ردیف « اولیاء الله » شمرده اند و خودش هم جا و بی جا سخن از خدا و معاد و انسان ماورایی آورده است . من حقیقتا نمی دانم آیا واقعا این آقایان نمی فهمند یا خود را به نفهمی می زنند ؟  شناخت کسی مانند حافظ ، آنگاه میسر است که فرهنگ حافظ را بشناسند و برای شناخت فرهنگ حافظ لااقل باید عرفان اسلامی را بشناسند و با زبان این عرفان گسترده آشنا باشند . عرفان ، گذشته از اینکه مانند هر علم دیگر اصطلاحاتی مخصوص به خود دارد ، زبانش زبان " رمز " است .


💢 جای تأسف است که مردی آنچنان ، اینچنین تفسیر می شود . به هر حال ، مادی مسلکان از چسباندن حافظ به خود طرفی نمی بندند .


ما در این باب سخن زیاد داریم تا اباطیل سایت های ملحد را آشکار سازیم اما بنا را بر اختصار گزارده و با معرفی یک کتاب نقدمان را به پایان میبریم ..



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی