بیا تا بدانیم

(تاریخی،سیاسی،مذهبی،فرهنگی)

بیا تا بدانیم

(تاریخی،سیاسی،مذهبی،فرهنگی)

تمرکز ایران بر سوریه و از دست رفتن عراق

| پنجشنبه, ۱۹ فروردين ۱۳۹۵، ۰۴:۵۰ ب.ظ | ۱ نظر

✅تمرکز بر #سوریه، از دست رفتن #عراق




کنت پولاک اخیرا سفری به عراق داشته و از نزدیک اوضاع را مشاهده کرده است و با مسوولین آمریکایی و بعضی مسوولین عراقی ارتباط گرفته است. گزارش مفصلی از این سفر در سایت موسسه‌ی بروکینگز درج شده است. 


اوضاعی که او تصویر می‌کند، اوضاعی مطلوب آمریکا و نامطلوب برای ایران است. اقبال زیاد سیاستمداران به سمت آمریکا، تغییرات سیاسی و اصلاحات اساسی مطلوب آمریکا و در اختیار گرفتن مدیریت جنگ با داعش از عمده‌ترین این تغییرات است. 


شرایط به گونه‌ای است که حشد الشعبی از پیشانی نبرد کنار گذاشته شده است. دیگر اعلان‌ها و تبلیغات تشکر از ایران در شهرها دیده نمی‌شود. حتی قسمت شیعی حشد الشعبی دیگر هیچ حمایتی از طرف دولت دریافت نمی‌کند. ایران هم احتمالا به خاطر کمبود منابع نتوانسته است پشتیبانی گذشته را از این نیروها ادامه دهد. خیلی از این نیروها به سوریه اعزام شده‌اند. چشم‌انداز پیش روی آنها خیلی خوب نیست. 


در کردستان هم وضعیت خیلی خوب نیست. نزدیکی زیاد دولت با ترکیه و اسراییل، برنامه‌ریزی‌ها برای استقلال از دولت مرکزی (که احتمالا به خاطر بودجه کمی عقب خواهد افتاد) و ضعف جریان وابسته به طالبانی، از مهمترین چالشها در این منطقه است. 


گرچه ضدیت پولاک و مسوولین و اکثر نخبگان آمریکایی  با ایران در جهت‌داری این گزارش اثر گذار است، دیگر اخبار نیز صحت بخش بزرگی از این گزارش را تایید می‌کنند. در حالی که تمرکز ایران بعد از پایدار کردن عراق، به سوریه معطوف شده است، آمریکا زیرکانه و بی وقفه در حال تغییر دادن موازنه قوا در عراق است. از یاد نبریم که دست برتر ایران در منطقه، همواره از امتیازات و برگ‌های برنده‌اش در تقابل با آمریکا تلقی می‌شده است. 




نظرات  (۱)

سلام بیا وبلاگم نظر بده

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی