بیا تا بدانیم

(تاریخی،سیاسی،مذهبی،فرهنگی)

بیا تا بدانیم

(تاریخی،سیاسی،مذهبی،فرهنگی)

⛔⛔متن شبهه

"ایرانیها تا قرن دهم سنی بودند و از آن پس با زور صفویان به شیعه گرایش یافتند. با تاجگذاری شاه اسماعیل صفوی در تبریز و قتل عام بسیاری از سنی‏ها شیعه رسمی شد. ایرانیها اساسا به تشیع گرایشی نداشته اند!!"

👈👈پاسخ شبهه

1. بر اساس مستندات تاریخی، مذهب سنی از طرف حکومتهای وقت القا و اجبار می شده اما گرایش مردم به تشیع بوده است.

2.نخست باید بپذیریم که استقرار و نفوذ یک مذهب در میان یک قوم، امری نه دفعی بلکه به صورت تدریجی است. ما نباید به دنبال تاریخ خاص و معینی باشیم. به نظر می رسد از زمانی که اولین ایرانی به تشیع گرایش یافته تا زمانی که تشیع در ایران فراگیر شد و اکثریت ایرانیان را شیعیان تشکیل دادند، حدود 10 قرن به طول انجامیده باشد.

3. به قدرت رسیدن صفویه با حمایت شیعیان و بدلیل همسویی با مذهب اکثریت مردم ایران بود که شاه اسماعیل و شاه عباس از آن به نحو احسن استفاده نمودند.
 4.جناب سلمان، صحابه با وفای پیامبر و اهل بیت، فردی ایرانی و شیعی بود. در یمن نیز ایرانیانی وجود داشتند که متمایل به سمت اهل بیت بودند. یمن توسط حضرت علی علیه السلام و در زمان حیات رسول اکرم صلی الله علیه و آله به اسلام ایمان آورد و اهل یمن از همان زمان با حضرت علی علیه السلام آشنا شدند؛ در حالی که ساحل خلیج فارس تا یمن تحت نفوذ ایران بود.


5. در دوره ی خلیفه دوم، وی تبعیض‏هایی بین عرب و عجم قائل شد که موجب آزردگی خاطر ایرانیان گردید. پس از کشته شدن خلیفه دوم به دست یک ایرانی، فرزند وی چند تن از ایرانیان موجود در مدینه را به قتل رساند.

✅اما وقتی حضرت علی علیه السلام به حکومت رسید اعلام کرد که بین عرب و عجم تفاوتی نیست و عرب هیچ گونه فضلی بر عجم ندارد و این باعث شد تا ایرانیان به حضرت علی علیه السلام گرایش پیدا کنند.
❎همچنانکه «امام زین العابدین علیه‌السلام» با خریدن و آزاد کردن تعداد زیادی از بردگان و بندگان غیر عرب، جمعیت زیادی از موالیان در مدینه ایجاد کرد که محب اهل بیت علیه السلام بودند.

6. اگر اعتقادات ایرانیان با زور تحمیل شده بود، نباید از پیروان سایر ادیان و مذاهب کسی وجود داشته باشد! چنانکه در حمله ی افاغنه و تلاشهای نادرشاه افشار در حذف تشیع نیز موفقیتی حاصل نشد و نشان دهنده مقبولیت و پذیرش عمیق و ریشه دار آن است.

7. تشیع ایرانیان حاصل شناخت از دعوت پیامبر صلی الله علیه و آله و از روی عقل، بصیرت و عشق به حقیقت است. چنانکه بدون توجه به تحمیل عقاید حکومت‌های گوناگون، تا امروز بر استحکام اعتقادی خود افزوده اند. 

8. عدم مخالفت جدی با اعلام تشیع بعنوان مذهب رسمی ایران از سوی عامه، بهترین دلیل بر پذیرش آزادانه تشیع از سوی ایرانیان است.

9. فهم تفاوت اسلام یزیدی و حسینی با شهادت امام حسین علیه السلام، حضور شاگردان امام صادق و سایر ائمه، حضور امام رضا علیه السلام و بسیاری از امام زادگان در ایران، تبلیغ تشیع در عصر آل‏ بویه توسط بزرگانی چون شیخ صدوق، شیخ مفید و... ، حضور خواجه نصیر الدین طوسی و علامه حلی در زمان ایلخانان در ایران و... نیز عوامل مهم تشیع ایرانیان بود.

10. حضور حضرت امام رضا علیه السلام در خراسان عامل دیگری است. یکی از دلایلی که «مأمون» می خواست امام رضا علیه السلام را ولیعهد کند، مقابله با عرب‏هایی بود که از برادرش «امین» حمایت می کردند. تحلیل وی این بود که با ولایت عهدی امام رضا علیه السلام هم ایرانیان شیعی را به سوی خود جذب خواهد کرد و هم شیعیان عرب؛ و این باعث تقویت قدرت وی و ضعف امین خواهد شد.

11.  بسیاری از امام زادگان از ظلم «منصور دوانیقی» و دیگر خلفای ستمگر به ایران آمدند و پراکندگی آنان در سراسر ایران عامل دیگری در گسترش تشیع در ایران بود. همانطور که حضور «حضرت معصومه سلام الله علیها» در قم، «حضرت شاه چراغ علیه السلام» در شیراز و «حضرت عبدالعظیم علیه السلام» در ری، از دلایل مهم روی آوری مردم ایران به سمت تشیع است.

12. در عصر سلاطین شیعه‏ی آل‏بویه موجبات تبلیغ مکتب اهل بیت علیه السلام بیش از پیش فراهم شد و کتب مهم شیعی مثل تهذیب، استبصار، کافی و من لایحضره الفقیه در این زمان تألیف شد. بزرگانی چون شیخ صدوق، شیخ مفید، شیخ طوسی، سید مرتضی و سید رضی توانستند در این عصر اسلام شیعی را به مردم معرفی نمایند.در دوره ایلخانان، حضور علامه حلی به مدت 10 سال در ایران و آزادی وی در بیان احکام و مهارت او در فقه و کلام و نیز تلاش‏های «خواجه نصیر الدین طوسی» عامل دیگری در این زمینه است.

13. تاسیس دولت صفویه و اعلام تشیع به عنوان مذهب رسمی و حضور و دعوت از علمای شیعه
 از سراسر جهان اسلام است. این همه سبب شد تا بالاخره در عصر صفویه پس از طی 10 قرن، اسلام شیعی در ایران گسترش یابد و به صورت یک مکتب و مذهب فراگیر در این کشور معرفی شود.

(با برداشتی آزاد از پیج شایعات
(http://line.me/ti/p/@han5588q



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی