بیا تا بدانیم

(تاریخی،سیاسی،مذهبی،فرهنگی)

بیا تا بدانیم

(تاریخی،سیاسی،مذهبی،فرهنگی)

پاسخ به شبهه 17 انتقادات رازی از سخنان پیامبر و قرآن

| سه شنبه, ۲۴ فروردين ۱۳۹۵، ۰۱:۵۰ ب.ظ | ۰ نظر

⛔️ متن شایعه ⛔️

زکریای رازی فیلسوف ایرانی درباره ی مقوله ی اعجاز کتاب محمد چنین می گوید :

تو ادعا می کنی که معجزه ای که [نبوت محمد را اثبات می کند] حاضر و در دسترس است، 

یعنی قرآن...

 تو می گویی که هر کس انکارش می کند یکی مشابه اش را بیاورد.

در واقع ما می توانیم هزاران مشابه اش را بیاوریم از آثار لفاظان،

فصیح گویان و شاعران که بسیار بهتر از قرآن جمله بندی شدند و مفاهیم را موجزتر می رسانند.

آنها معانی را بهتر می رسانند و وزن شعری بهتری دارند.

به خدا که آنچه تو می گویی ما را شگفت زده می کند.

تو درباره ی کتابی سخن می گویی که [مشتی] افسانه ی باستانی را بازگویی می کند و در عین حال سراسر تناقض است و هیچ اطلاعات یا توضیح مفید و بدردبخوری ندارد و آنگاه تو می گویی چیزی شبیه آن بیاور؟...

🖋 التماس تفکر

✅✅ #پاسخ: 


💠 یک. مبانی دین بر اساس تعقل و خردورزی پذیرفته می شود پس معیارِ پذیرفته شدن از سوی دانشمندان یا دیگران،معیاری کافی نیست.


💠 دو.  بسیاری از دانشمندان و علمای بزرگ، یا مسلمانان معتقدی هستند که در دامان دین پرورش یافتند و خود مروج دین هستند یا غیرمسلمانانی هستند که  در مقابل عظمت اسلام زبان به ستایش گشوده اند.🙏👏


💠 سه. قضاوت در مورد رازی و اعتقاداتش، قضاوتی ساده نیست زیرا :👇👇

1⃣  او بنابه برخی ادعاها، در دو کتاب «فی‌النبوات‌» و «فی حیل المتنبین» به نفی #نبوت پرداخته، اما این دو کتاب از بین رفته  و در آثار باقی مانده از او، عبارتی که مبین اعتقاد رازی به عدم نیاز به وحی و شریعت باشد، دیده نشده است. 👌بنابراین قضاوت در مورد عقاید باطل رازی تنها در نوشته های #مخالفان او 🤐ممکن است و مشخص است که این روش نقد صحیح نیست. چه بسیارند کسانیکه به دلیل متعدد، زمینه  سوء برداشت و دشمنی های منتقدان را فراهم ساخته اند.


2⃣ چگونه ممکن است کسی همهٔ اصول مبدأ و معاد و روح و نفس را پذیرفته‌باشد و منکر نبوات و شرایع باشد؟🤔 رازی سه کتاب 📚درمورد #امامت نگاشته؛ درحالی‌که «کسی که منکر شرایع و نبوات باشد دربارهٔ امامت حساسیتی ندارد.» (ریحانةالادب، محمدعلی مدرس، ج۷، ص۲۸)


3⃣  بنابه برخی روایات، محمدبن زکریا #شیعه بوده است که در دام تهمت الحاد افتاده است ( شیخ عبدالله نعمه، فلاسفه شیعه، ص 315) بدلایلی چون:


   👈 الف) کتابهایی به رازی نسبت داده شده است که آنها موید تدین و حتی #تشیع او هستند ؛ مانند کتاب “فی آثار الامام الفاضل المعصوم” و یا کتاب “فی الامامه” و یا کتاب “النقض علی الکیال فی الامامه”.

    👈ب) رازی شاگرد ابوزید احمدبن سهل بلخی می باشد که او #شیعه بوده است 

    👈ج) ابن طاووس در کتاب “الامان” خود، رساله ای از رازی نقل می کند به نام “برءالساعه” که ابتدا و انتهای آن، به روش علمای شیعه می باشد                           ابتدای رساله: الحمدلله کما هو اهله و مستحقه و صلواته علی خیر خلقه محمد و آله و عترته.

انتها: والحمدلله رب العالمین و صلواته علی سیدالمرسلین محمدالنبی و آله.

   👈 د) رازی رابطه محکم و استواری با شخصیتهای شیعی معاصر خود داشته است. مانند ابی محمد اطروش که معروف به الناصر الکبیر و ناصرالحق می باشد و از دیلمیان است و از امیرالمومنین نسب می برد. همچنین با مسعودی که از مورخین شیعه است نیز رابطه داشته است.

   👈 هـ) شهرت رازی در #طب و نزدیکی او به سلاطین، عاملی است برای به وجود آمدن رقیبان و دشمنانی برای او که سعی کرده اند او را از میدان خارج کنند و بهترین وسیله نیز در آن عصر اتهام کفر و خروج از دین بوده است.👌

    👈و) دو کتابی که به رازی در مورد الحاد نسبت داده اند، در منابع به صورت #مشکوک به او نسبت داده شده است و استناد به او قطعی نیست. ✔️

   👈 ز) تهمت کفر و الحاد به رازی از سوی ابوحاتم رازی و ناصر خسرو، به او نسبت داده شده که هر دو از فرقه #اسماعیلی هستند. رازی در کتاب خود به نام “فی الرد علی الکیال فی الامامه” بر اسماعیلیه حمله کرده و بسیار موجه است که #اسماعیلیه  به انتقام، این اتهام را به رازی نسبت دهند.

 http://yon.ir/Q0z5

http://yekiazkhak.blog.ir

چهار. به تعبیر شهید مطهری: «در تاریخ اسلام کمتر صاحب فضیلتى را میتوان یافت که هدف تیر تهمت این طبقه(خوارج) واقع نشده باشد.. وقتى که على تکفیر بشود ، تکلیف دیگران روشن است بوعلى سینا، خواجه نصیر الدین طوسى، صدر المتالهین شیرازى، فیض کاشانى، سید جمال الدین اسد آبادى و اخیرا محمد اقبال پاکستانى از کسانى هستند که از این جام جرعه اى به کامشان ریخته شده است.»


حتی امام خمینی(ره) نیز به خاطر تدریس فلسفه وعرفان، متهم به کفر و الحاد وصوفی گری شد 😳و کوزه ای را که فرزندش مصطفی از آن آب خورده بود به آب کشیدند! ☹️http://yon.ir/18JS


http://yekiazkhak.blog.ir

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی