بیا تا بدانیم

(تاریخی،سیاسی،مذهبی،فرهنگی)

بیا تا بدانیم

(تاریخی،سیاسی،مذهبی،فرهنگی)

💢چگونگی فروپاشی شوروی سابق در دوران جنگ سرد و اشتراکات آن با روابط امروز ایران_آمریکا :



💠مقدمهء مقاله :


♻️آمریکا در برابر کشورهای قدرتمندی که توانایی فروپاشی آن‌ها را از طریق اعمال فشار خارجی ندارد، از استراتژی نفوذ استفاده می‌کند. اما مانیفست این نفوذ را میتوان در خاطرات رئسای جمهور آمریکا جستجو کرد .


♻️ عنوان "پیروزی بدون جنگ" نام کتاب خاطرات ریچارد نیکسون رئیس جمهور پیشین آمریکاست که در آن نشان می دهد چگونه ایالات متحده از رهگذر مذاکرات و توافق اتمی با شوروی، زمینه‌های فروپاشی از درون آن کشور را فراهم کرد.

♻️نکته‌ای که باراک اوباما نیز ٢ بار در سخنرانی هایش (یکبار پس از تفاهم لوزان و یکبار پس از بیانیه وین) به آن اشاره کرد و گفت: "من به نحوی غریزی استراتژی ای را که پرزیدنت نیکسون و ریگان در دوران جنگ سرد علیه شوروی داشتند، درک می کنم و ما همان راهی را می رویم که با شوروی سابق رفتیم."

اوباما هم چندی پیش در نطق خود گفت که مذاکرات ما با شوروی در نهایت به سود آمریکا تمام شد و با ایران نیز همان نتیجه را خواهد داشت؛ این مذاکرات به امن‌تر شدن آمریکا و اسرائیل می‌انجامد.

💠 روشی که نیکسون و ریگان در دوران جنگ سرد علیه شوروی داشتند، حمایت از سلسله اقدامات غیرنظامی‌ای بود که به "فروپاشی از درون" یک ابرقدرت بیانجامد و در تاریخ شوروی همین راه طی شد.

♻️ حال اتفاقات خاصی را که در دوران جنگ سرد بین کشورهای شوروی و آمریکا به وقوع پیوست و منجر به فروپاشی شوروی شد و تشابهات تاریخی و فردی آن را با روابط امروز ایران و امریکا از نظر خواهیم گذراند .


💢 چگونگی فروپاشی شوروی سابق در دوران جنگ سرد و اشتراکات آن با روابط امروز ایران_آمریکا :


2تقابل ایدئولوژیک :


💠 بعد از پایان جنگ جهانی دوم و از سال 1945 به بعد که شوروی کمونیسم بعنوان یک قدرت جهانی در مقابل لیبرالیسم آمریکایی قرار گرفت ، زنگ خطری برای سیاستمداران و استراتژیست‌های لیبرال به صدا درآمد که به آنها دربارهٔ رشد یک ایدهء جهانشمول در جهت حکومت داری و سبک زندگی هشدار می داد .

 ♻️ اما این رودررویی قبل از اینکه یک تقابل استراتژیک باشد یک تقابل ایدئولوژیک در مقابلهء جدی با جهانبینی لیبرالیسم بود که هژمونی و سیطرهء تمدن نوپای آمریکایی را تهدید می کرد . از اینرو بود که تئوریسین های آمریکایی به تکاپو افتادند تا رقیب خود را از میدان بیرون کنند . 

♻️ در این باره نیکسون در فصل اول از کتاب خود به موضوع تقابل دو ابر قدرت غرب و شرق می‌پردازد و به صراحت اعلام می‌کند که علت اصلی تقابل و دشمنی آمریکا با شوروی مباحث اقتصادی و یا نظامی نیست کما اینکه کشورهایی چون ژاپن نیز دارای قدرت اقتصادی بسیار بزرگ می‌باشند ولی آمریکا هیچ‌گاه به آن‌ها به عنوان یک دشمن صریح و قطعی نگاه نمی‌کند. 

♻️ نیکسون که مانند سایر استراتژیست‌ها و سیاستمداران دنیا از ابتدا معتقد بود دشمنی و تقابل آمریکا و شوروی یک تضاد ایدئولوژیک است و نه یک تقابل استراتژیک، «رقابت ما با شوروی جنبه نظامی و اقتصادی و سیاسی دارد اما ریشه رقابت این دو کشور را جنبه ایدئولوژیک تشکیل می‌دهد.»



💢 این نبرد ایدئولوژیک شباهتها و قرابتهای بسیار زیادی با شرایط موجود امروز بین ایران و آمریکا دارد که تقابل امروز ما با آمریکا را یک تقابل ایدئولوژیک رقم زده است نه یک تقابل استراتژیک .

♻️ کما اینکه امروز می بینیم ایدئولوژی اسلام و معنویت‌گرایى انقلاب اسلامى ایران و صدور ارزش هاى فرهنگى و سیاسى اجتماعى آن ، باعث نگرانى جدى سران غربى از گسترش جهانى و تأثیرگذارى عمیق ایدیولوژی اسلام بر سایر ملت ‏‌ها شده است که این نگرانی در گفته های سیاستمداران آمریکایی به خوبی مشهود است .

♻️ نیکسون در مورد انقلاب اسلامی و شعائر آن اظهار می‌دارد که

«تظاهرکنندگان ایرانی در ماه اوت ۸۷ در مکه شعار می‌دادند مرگ بر شوروی مرگ بر آمریکا، آن‌ها منافع غرب در خلیج‌فارس و دیگر نقاط جهان و همچنین ثبات شوروی را که ۵۰ میلیون مسلمان دارد تهدید می‌کنند. انقلابیون اسلامی و کمونیسم از نقطه نظر ایدئولوژیکی دشمنانی با اهداف مشترک‌اند.》

♻️ البته اظهارنظر دولتمردان آمریکایی فقط به همین مورد ختم نمیشود و در زیر می توانیم به دو نمونهء دیگر آن اشاره کنیم ؛

💠 ریچارد مورفى(معاون پیشین وزیر خارجه امریکا) در گزارشى خطاب به نمایندگان کنگره گفت: «پدیده انقلاب اسلامى ایران دیگر فقط یک مسئله استراتژیک متعارف نیست، مسئله امواجى است که این انقلاب پدید آورده و بنیان ‏هاى تمدن معاصر کاپیتالیستى و سوسیالیستى غرب را به لرزه انداخته است.»

💠 جورج شولتز(وزیر سابق خزانه داری و از یهودیان صهیونیست و صاحب نفوذ امریکا) اعلام کرد: «انقلاب اسلامى خطرناک ‏‌ترین دشمن مشترک غرب در سراسر تاریخ آن است.»


♻️ و چه زیبا خداوند متعال در قرآن کریم فرمودند :

وَلَن تَرْضَی عَنک الْیهُودُ وَلاَ النَّصَارَی حَتَّی تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ (بقره-۱۲۰)

«و هرگز یهودیان و ترسایان از تو راضی نمی‌شوند مگر آنکه از کیش آنان پیروی کنی»


💢 چگونگی فروپاشی شوروی سابق در دوران جنگ سرد و اشتراکات آن با روابط امروز ایران_آمریکا :



♻️3 مذاکرات هسته‌ای :


💠 یکی از سیاست‌های فعال آمریکا در قبال کشور های صاحب نفوذ و صاحب قدرت در دنیا استراتژی مذاکره است . البته این نوع خاص از مذاکره برای صلح تعبیه نشده و در پازل یک جنگ نرم قابل تعریف است.

💠 این نوع مذاکرات که در میان دولتمردان آمریکایی مسبوق به سابقه بوده و نتایج حاصل از آن نیز امروز بر همگان مشخص شده است در کشورهای کوبا ، نیکاراگوئه ، چین و بالاخص شوروی سابق و در زمانهای بعضاً طولانی طرح ریزی شده است. 

💠 در واقع استراتژی آمریکا در مورد کشورهایی که به حدی از توانمندی نظامی و سیاسی می رسیدند که می توانستند در قالب دشمنی و تقابل با آمریکا برآیند ، سرگرم کردن آنان به روند مذاکرات و نفوذ در سیستم های امنیتی و سیاسی آنان جهت کنترل و تضعیف از درون بود و این سیاست همچنان نیز بخش قابل توجهی از بودجه و اتاق فکر آنان را تشکیل می‌دهد.

💠 برای مثال میتوان به مذاکرات با شوروی در خلال جنگ سرد که بیش از سی سال قبل از فروپاشی و بعد از آن نیز تاکنون ادامه دارد ، اشاره کرد .



♻️ سال ۱۹۴۵ با پایان جنگ جهانی دوم ، جنگ سرد میان شوروی و آمریکا آغاز شد و با فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱  چراغ آن خاموش شد. البته جرقه هایی از آن همچنان ادامه دارد .

♻️ حال چیزی که قابل توجه است شباهت های زیاد مذاکرات اتمی آمریکا و شوروی با مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکاست .

♻️ بعد از جنگ تحمیلی که ایران خود را بعنوان یک قدرت جهانی مطرح کرد و سپس در ادامه که ایران به سطح بالایی از توانمندی های نظامی رسید ، دیگر مهار ایران برای آمریکا با تهدیدات نظامی امکان پذیر نبود و باید به نوعی این توانمندی های نظامی ابتدا مهار میشد و سپس سیستم براندازی از درون که دربارهٔ بسیاری از کشورهای مخالف آمریکا صورت گرفته بود ، اجرایی میشد . 

♻️ در این رابطه توضیح زیادی لازم نیست ، فقط برای روشن شدن مطلب کافیست که به اظهارات اوباما ، بلافاصله بعد از حصول توافق هسته ای با ایران که بعد از 12 سال ظاهراً به نتایج درخوری نیز رسیده بود دقت کنید :

"پس از ۲ سال مذاکره، آمریکا به همراه شرکایمان به چیزی رسیدیم که دهه‌ها دشمنی بدان نرسیده بود: یک توافق جامع بلندمدت با ایران که مانع این کشور در دستیابی به سلاح هسته‌ای می‌شود. این توافق نشان می‌دهد که دیپلماسی آمریکا می‌تواند تغییر واقعی و معنادار ایجاد کند، تغییری که کشور ما و جهان را امن‌تر می‌کند. این توافق همچنین با سنت رهبری آمریکا هم همسو است. اکنون بیش از ۵۰ سال از زمانی که رئیس‌جمهور کندی در نزد مردم آمریکا گفته بود "بیایید هرگز از روی ترس مذاکره نکنید اما هرگز از مذاکره ترس نداشته باشید"، می‌گذرد. او درباره نیاز به صحبت کردن بین آمریکا و اتحاد شوروی حرف می‌زد؛ صحبتهایی که به تلاشها برای محدود کردن گسترش سلاحهای هسته‌ای منجر شد."


💢 چگونگی فروپاشی شوروی سابق در دوران جنگ سرد و اشتراکات آن با روابط امروز ایران_آمریکا :



4تقابل درون مرزی و رسانه ای :


💠 استراتژی آمریکا در برابر کشورهای قدرتمند دنیا که توان مقابله نظامی با آنان را ندارد ، استراتژی استحاله از درون و مضمحل کردن اعتقادات جامعهء آنان توسط تبلیغات گسترده رسانه ایست . 

♻️ در برابر کشور کمونیست شوروی که خداناباوری در آن جایگاه ویژه‌ای دارد ، سیاست آمریکا ، ترویج خدامحوری و خداباوری توسط رسانه های مختلف بود .

♻️ از همین روست که شما عبارت "in God we trust" یعنی "توکل ما به خداست" را از سال 1957 روی دلار میبینید .

♻️ نیکسون پس از تشریح وضعیت آمریکا در برابر شوروی و نشان دادن نقطه‌ی تقابل اصلی و ماهوی بین دو کشور، استراتژی خود را برای مقابله با کمونیسم و ایدئولوژی خدا ناباوری این‌گونه بیان می‌کند:

«ما باید راهی پیدا کنیم که با شوروی‌ها داخل فضایشان و در داخل خودِ شوروی رقابت کنیم. اگر ما خود را در لاک دفاعی قرار دهیم و ابتکار عمل را به دشمن واگذاریم، بازنده خواهیم بود.»

وی در ادامه به تشریح مکانیسم این استراتژی برای مقابله با مسکو می‌پردازد:

«تنها راه برای درگیر شدن ما در رقابت مسالمت‌آمیز در داخل شوروی از طریق برنامه‌های رادیویی خارجی و مبادلات فرهنگی است.»



💠 حال با توجه به مطالبی که در فوق بیان شد ، تشابهات اقدامات انجام شده آمریکا در جامعهء شوروی سابق به منظور استحالهء عقیدتی مردم ، با اقدامات فعلی ایشان در جامعهء امروز ما امری مستلزم توجه و دقت است به اینصورت که در جامعهء ما بالعکس جامعهء کمونیستی که خداباوری را تبلیغ میکرد ، خداناباوری را در سطح گسترده‌ای با عناوین و شبهات مختلف مطرح میکند .

♻️ بمباران اطلاعاتی مردم توسط رسانه‌های خارجی فارسی زبان و شبکه های ماهواره ای به گونه ای که بیش ار 180 شبکهء تلویزیونی در طول 24 ساعت شبانه روز و شبکه های مجازی در تمام لحظات زندگی مردم ، به امر شبهه پراکنی و دروغگویی و بدبین کردن مردم نسبت به نظام مشغولند و این در حالیست که بعضی از رسانه های داخلی نیز که یا فریب خورده اند و یا دست در کاسهء بیگانگان دارند ، با این تقابل درون مرزی و رسانه ای همراه شده اند 


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی