بیا تا بدانیم

(تاریخی،سیاسی،مذهبی،فرهنگی)

بیا تا بدانیم

(تاریخی،سیاسی،مذهبی،فرهنگی)

⛔⛔متن شبهه

وقتی شیطان به آدم سجده نکرد، خدا او را از بهشت بیرون نکرد؟ پس چطور توانسته دوباره وارد بهشت بشود و آدم و حوا را گول بزند تا سیب را بخورند؟


👈👈پاسخ شبهه


1⃣ بهشت جایگاه مؤمنان و بندگان مطیع خداوند در آخرت است و اخراج شیطان به معنای اخراج از بهشت معنایی ندارد.


2⃣ شیطان بعد از جریان تکبر و سجده نکردن بر آدم گرفتار لعن ابدی شده و از درگاه خداوند و ملکوت رانده شده است و به یقین تا ابد هم در بهشت راه ندارد (۱).


❌شیطان از ابتدا در بهشت نبود؛ بلکه در درگاه الهی و در جمع مقربان درگاه خداوند بود.


3⃣ در حقیقت اخراج شیطان به معنی تنزل مقام و مرتبه ی شیطان بود از جایگاه بلندی که در نزد خداوند یافته بود نه اخراج از مکان معین و مشخصی که در نتیجه ی سئوال شما امکان طرح بیابد.


4⃣  در قرآن اخراج شیطان تحت عنوان «هبوط» بیان شده است، خداوند در مورد واقعه ی اخراج ابلیس می فرماید:

«قالَ فَاهْبِطْ مِنْها فَما یَکُونُ لَکَ أَنْ تَتَکَبَّرَ فیها فَاخْرُجْ إِنَّکَ مِنَ الصَّاغِرین»‏(۲)


🌟🌟«هبوط» همان خروج است، و تفاوتش با خروج تنها در این است که هبوط خروج از مقامى و نزول به درجه ی پایین‏تر است، و همین معنا خود دلیل بر این است که مقصود از هبوط فرود آمدن از مکان بلند نیست، بلکه مراد فرود آمدن از مقام و مرتبه ی بلند است.


5⃣ طبق نظر علامه طباطبایی معناى آیه چنین مى‏شود که خداى تعالى فرمود: به جرم اینکه هنگامى که تو را امر کردم سجده نکردى، باید از مقامت فرود آیى، چون مقام تو مقام خضوع و فرمانبرى بود، و تو نمى‏بایستى در چنین مقامى تکبر کنى، پس برون شو که تو از خوار شدگانى» (۳)


6⃣ به یقین بهشتی که حضرت آدم و حوا در آن سکونت داشته اند، بهشت اُخروی نبوده است، زیرا بهشت اُخروی هرگز جای ابلیس نمی‌باشد. آن جا محدوده ای نیست که شیطان و شیطنت و عصیان در آن راه داشته باشد. خیال باطل و نافرمانی در آن جا نیست.


⭕️از سوی دیگر کسی که به جنت خلد وارد شود، دیگر خارج نخواهد شد.


7⃣ همچنین طبق آیات قران زندگی در بهشت بصورت جاودانه است. ولی شیطان به طمع جاودانگی آدم را فریب داد تا از میوه ی ممنوعه بخورد.

💢 آیا اگر آدم در بهشت جاودان بود به دلیل جاودانگی فریفته می شد؟!؟(۴)


8⃣ در خصوص بهشتِ محل سکونت آنها در بین علما اختلاف نظری وجود دارد که برخی از این نظریات را بیان می کنیم:


💥💥باغ آسمانی:

بعضى از مفسرین معتقدند که: این بهشت در یکى از کرات آسمانى بوده، هر چند بهشت جاویدان نبوده، زیرا در بعضى از روایات اسلامى با کلمه ی «سماء» به بودن این بهشت در آسمان اشاره شده است(۵)


💥💥باغ زمینی:

برخى از مفسران هم نوشته‏اند: این بهشت یکى از باغ هاى دنیا و روى زمین بوده و جمله: «اهْبِطُوا» نیز بر این دلالت ندارد که از بالا به پایین بیایید، بلکه به معنى انتقال آن ها بعد از خوردن میوه ی ممنوعه به نقطه دیگر زمین است.


🔸على بن ابراهیم قمى در تفسیر خود می نگارد:

از امام جعفر صادق علیه السّلام راجع به بهشت حضرت آدم جویا شدند: آیا از بهشت‏هاى دنیا یا از بهشت‏هاى آخرت بوده، فرمود: از بهشت‏هاى دنیا بود که خورشید و ماه در آن طلوع می کرد. اگر از بهشت‏هاى آخرت ‏بود، هیچ گاه حضرت آدم از آن خارج نمی شد.(۶)


💥💥بهشت برزخی:

عده ایی نیز معتقدند که: منظور از این بهشت، بهشت برزخی بوده، نه بهشت زمینیِ دنیایی؛


🔹علامه طباطبائی در دفاع از این نظر و در توجیه روایات مربوطه، می فرماید: مراد از این که از بهشت‏هاى دنیا بوده، این است که از بهشت‏هاى برزخى بوده، که در مقابل بهشت خلد است. این مطلب از برخی روایاتی که از طرف اهل بیت علیهم السلام‏ رسیده است، روشن می شود، چرا که در بعضى از قسمت هاى این روایات آمده است که آدم بر صفا، و حوا بر مروه، هبوط کرد، و از این جهت که برزخ در همین جهان قرار دارد، پس در زمین بودن (دنیایی بودن) این بهشت منافاتی با برزخی بودنش ندارد.(۷)


📝📝در یک جمع بندی کوتاه؛


1⃣ بهشت فقط منحصر به بندگان مطیع است و کسی از آنجا خارج نمی شود.


2⃣ شیطان از ابتدا در بهشت نبوده و نخواهد بود. فقط بعلت عبادات زیاد به مقام قرب الهی رسیده است.


3⃣ شیطان با سجده نکردن بر آدم تنزل مقامی پیدا کرد.


4⃣ جایگاه زندگی حضرت آدم بهشت جاودان نبوده است.


منابع:


۱. سوره حجر آیه 34 و سوره ص آیه 76

۲. اعراف (7) آیه 12.

۳. طباطبایى سید محمد حسین‏، المیزان فى تفسیر القرآن‏، دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسین حوزه علمیه قم‏، قم‏، 1417 ق‏ ، ج 8 ص 29.

۴. سوره اعراف، آیه 19

۵. مکارم شیرازى ناصر، تفسیر نمونه، ج‏1، ص: 186، دار الکتب الإسلامیه، تهران، چاپ اول، 1374 ش.

۶. ترجمه تفسیر المیزان، ج‏1، ص 212، دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسین حوزه علمیه قم ، قم، 1374 ش.

۷. آیت الله جوادی، تفسیر تسنیم، ج 3، ص 337 نشر موسسه اسراء، قم .


📡📡

http://yekiazkhak.blog.ir

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی