بیا تا بدانیم

(تاریخی،سیاسی،مذهبی،فرهنگی)

بیا تا بدانیم

(تاریخی،سیاسی،مذهبی،فرهنگی)

عصر مردم سالاری اندیشکده ای

| شنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۹:۵۶ ق.ظ | ۰ نظر

🔘 در کنار عصر فضا، عصر اتم، عصر دیجیتال، عصر خود(Self)، عصر مجاز(Virtual) و بسیاری از القاب دیگر، عصر کنونی عصر Think Tank یا در زبان فارسی «عصر اندیشکده‌ها» نیز خوانده می‌شود. زیرا عصر حاضر، عصر موج چهارم دموکراسی‌ها مبتنی بر Think Tank یا عصر مردم‌سالاری‌های اندیشکده‌ای است.


🔘 دموکراسی‌های اندیشکده‌ای در جوامعی شکل می‌گیرد که در آن نهادهای تصمیم‌ساز از انحصار دولت خارج شده و در سطح جامعه توزیع‌ گردیده و تلاش می‌شود که عموم نخبگان و متخصصان، از طریق تصمیم‌سازی در عرصه‌ی عمومی، بر تصمیم‌سازی در عرصه‌ی رسمی و حکومتی تأثیرگذارده و عقل عمومی را به مساعدت خِرد رسمی ببرد.


🔘 در دموکراسی‌های ماقبل ظهورِ پدیده‌ی Think Tank، تصمیم‌سازی صرفاً در درون قوای سه‌گانه‌ی حکومت صورت می‌گرفت و به مدیران حکومتی برای تصمیم‌گیری واگذار می‌شد.


🔘 اما در مردم‌سالاری‌های اندیشکده‌ای، تصمیم‌سازی عمومی در بیرون از نهادهای حکومتی و هم‌عرض با تصمیم‌سازی رسمی صورت گرفته، و همزمان در اختیار مدیران حکومتی به عنوان تصمیم‌گیران رسمی و عموم مردم به عنوان تصمیم‌گیران عمومی قرار می‌گیرد.


🔘 این ظرفیت تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری عمومی که در لایه‌های زیرین جامعه پنهان و غالباً مدفون است، هنگامی که به فعلیت می‌رسد، پویایی و نشاط واقعی اجتماعی را به نمایش می‌گذارد.


🔘 در ایران هدف اندیشکده‌ی مطالعات استراتژیک ، به عنوان مرکز بررسی‌های دکترینال، این است که اگر سواد تصمیم‌سازی و بینش استراتژیک توده‌ی مردم به ویژه جوانان، ترفیع و ارتقاء یابد، تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری به حقیقت نزدیک می‌شود و انحراف‌های سیاست‌گذاری کنونی در کشور، به حداقل می‌رسد.


🔘 دانش پایه برای علوم استراتژیک، دانش دکترینولوژی و قاعدة‌القواعد است. 


🔘 حوزه‌ی مهم فعالیت اندیشکده‌ی مطالعات استراتژیک ، بومی‌سازی دانش دکترینولوژی است.


🔘 فعالیت اندیشکده‌ی مطالعات استراتژیک در چهار حوزه‌ی به هم‌پیوسته‌ی کلی:👇👇🏾👇👇🏾

☑️ ۱- حوزه‌ی تولید علم.

☑️ ۲- حوزه تعلیم و تربیت استراتژیک رسمی.

☑️ ۳- حوزه‌ی تصمیم‌سازی.

☑️ ۴- حوزه‌ی تعلیم و تربیت استراتژیک عمومی.



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی