بیا تا بدانیم

(تاریخی،سیاسی،مذهبی،فرهنگی)

بیا تا بدانیم

(تاریخی،سیاسی،مذهبی،فرهنگی)

 در سالهای اخیر تعدادی از ملی‌گراها و کوروش پرستان به  منظور کاستن از عشق ایرانیان به اهل بیت علیهم السلام ، در تلاش هستند که ثابت کنند حسنین علیهما السلام در جنگ‌های اعراب علیه ایرانیان حضور داشته‌اند؛ به خصوص در جنگ گرگان که جنایت عظیمی توسط فرمانده اعراب سعید بن العاص اتفاق افتاد و تقریبا تمام مردم گرگان در آن جنگ کشته شدند.

آن ها تلاش می‌کنند ثابت کنند که شما کسی را دوست دارید که پدرانتان را با این وضعیت فجیع به قتل رسانده‌اند و....

همچنین پیروان سقیفه به منظور مشروعیت بخشیدن به فتوحات خلفا، این مسأله را مطرح می‌کنند تا ثابت کنند که این جنگ‌ها زیر نظر اهل بیت علیهم السلام بوده و آن‌ها شخصا در این فتوحات حاضر بوده‌اند

اما تنها مستندی که در این باره وجود دارد، روایتی است که طبری در تاریخ خود با این سند نقل کرده است:

حَدَّثَنِی عُمَرُ بْنُ شَبَّةَ، قَالَ: حَدَّثَنِی عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدٍ، عَنْ عَلِیِّ بْنِ مُجَاهِدٍ، عَنْ حَنَشِ بْنِ مَالِکٍ، قَالَ: غَزَا سَعِیدُ بْنُ الْعَاصِ مِنَ الْکُوفَةِ سَنَةَ ثَلاثِینَ یُرِیدُ خُرَاسَانَ، وَمَعَهُ حُذَیْفَةُ بْنُ الْیَمَانِ، وَنَاسٌ مِنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ (ص) وَمَعَهُ الْحَسَنُ، وَالْحُسَیْنُ، وَعَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَبَّاسٍ، وَعَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ، وَعَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَمْرِو بْنِ الْعَاصِ، وَعَبْدُ اللَّهِ بْنُ الزُّبَیْرِ...

تاریخ الطبری ، ج 2   ص 607، اسم المؤلف:  أبی جعفر محمد بن جریر الطبری الوفاة: 310 ، دار النشر : دار الکتب العلمیة – بیروت.

در سند این روایت اشکالات متعددی وجود دارد؛ از جمله: علی بن مجاهد بن مسلم بن رفیع که بزرگان اهل سنت به شدت او را تضعیف کرده‌اند که به چند نمونه اشاره می‌شود:

علی بن مجاهد بن مسلم القاضی الکابلی بضم الموحدة وتخفیف اللام متروک من التاسعة ولیس فی شیوخ أحمد أضعف منه مات بعد الثمانین ت 

تقریب التهذیب ، ج1 ص405، اسم المؤلف:  أحمد بن علی بن حجر أبو الفضل العسقلانی الشافعی ، دار النشر : دار الرشید - سوریا - 1406 - 1986 ، الطبعة : الأولى ، تحقیق : محمد عوامة

وقال صالح بن محمد سمعت یحیى بن معین سئل عن علی بن مجاهد فقال کان یضع الحدیث وکان صنف کتاب المغازی فکان یضع للکل إسنادا ... وقال أبو حاتم سمعت محمد بن مهران یقول قال یحیى بن الضریس علی بن مجاهد کذاب.

تهذیب التهذیب ، ج7 ص330، اسم المؤلف:  أحمد بن علی بن حجر أبو الفضل العسقلانی الشافعی ، دار النشر : دار الفکر - بیروت - 1404 - 1984 ، الطبعة : الأولى

علی بن مجاهد الکابلی أبو مجاهد قال یحیى بن الضریس هو کذاب 

الضعفاء والمتروکین ، ج2 ص198،  رقم: 2398، اسم المؤلف:  عبد الرحمن بن علی بن محمد بن الجوزی أبو الفرج ، دار النشر : دار الکتب العلمیة - بیروت - 1406 ، الطبعة : الأولى ، تحقیق : عبد الله القاضی.

علی بن مجاهد الکابلی حدثنا أحمد بن على قال سألت أبا غسان زنج عن على بن مجاهد الکابلی فقال ترکته ولم یرضه

الضعفاء الکبیر ، ج3 ص252، اسم المؤلف:  أبو جعفر محمد بن عمر بن موسى العقیلی ، دار النشر : دار المکتبة العلمیة - بیروت - 1404هـ - 1984م ، الطبعة : الأولى ، تحقیق : عبد المعطی أمین قلعجی.

بنابراین همان‌طور که یحیی بن معین گفته است، به احتمال زیاد این روایت ساخته علی بن مجاهد کابلی استاد احمد بن حنبل است که شغل او ساختن احادیث جعلی و نوشتن کتاب‌های مغازی (جنگ‌ها) و ساختن سند برای دروغ‌هایش بوده است.

همچنین در سند آن حنش بن مالک وجود دارد که مهمل و مجهول است؛ یعنی علمای علم رجال اهل سنت اصلا نامی از او در کتاب‌های رجالی نبرده‌اند.

از این گذشته، طبری در جای دیگر از کتاب‌ خود همین روایت را نقل کرده است؛ ولی نامی از حسنین علیهما السلام در آن نیست :

وحدثنی عمر بن شبة قال حدثنا علی بن محمد قال أخبرنی علی بن مجاهد عن حنش بن مالک التغلبی قال غزا سعید سنة ثلاثین فأتى جرجان وطبرستان معه عبدالله بن العباس وعبدالله بن عمر وابن الزبیر وعبدالله بن عمرو بن العاص فحدثنی علج کان یخدمهم قال کنت أتیتهم بالسفرة ...

تاریخ الطبری ، ج 2   ص 608، اسم المؤلف:  أبی جعفر محمد بن جریر الطبری الوفاة: 310 ، دار النشر : دار الکتب العلمیة – بیروت.

انگار طبری یادش رفته که در این جا هم نام حسنین علیهما السلام را بیفزاید و برای خلفای غاصب آبرویی دست و پا  کرده و بر جنایات آن‌ها در فتوحات سرپوش بگذارد.

نکته دیگر این که علی بن مجاهد ، استاد احمد بن حنبل و متوفای 181 هجری است. جنگ گرگان که طبری مدعی شده حسنین علیهما السلام در آن حاضر بوده‌اند، در سال 30 هجری اتفاق افتاده است . روشن است که علی بن مجاهد با یک واسطه (حنش بن مالک که تاریخ تولد و مرگ او مشخص نیست) نمی‌تواند این داستان را نقل کند؛ بنابراین سند روایت هم منقطع است و ارزش استناد ندارد.


 بقیه تاریخ نویسان که این مطلب را نقل کرده‌اند، مصدر و منبع همه آن‌ها تاریخ طبری

بوده و یا بدون سند نقل کرده‌اند؛ اما متأسفانه ملی گرایان و اهل سقیفه از روی نادانی و جهل و یا عامدانه آدرس‌های دیگری را نیز قطار می‌کنند تا با تکثر در آدرس دهی، به خیال خود ثابت کنند که این داستان مستندات زیادی دارد؛ در حالی که مصدر همه آن‌ها تاریخ طبری است که سند آن مشکلات اساسی دارد.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی