بیا تا بدانیم

(تاریخی،سیاسی،مذهبی،فرهنگی)

بیا تا بدانیم

(تاریخی،سیاسی،مذهبی،فرهنگی)

استراتژی‌شناسی

| جمعه, ۵ شهریور ۱۳۹۵، ۰۲:۳۷ ب.ظ | ۰ نظر


 استراتژی، دانش تمدن‌سازی


  مفهوم «استراتژی-Strategy» از حیث ریشه‌شناختی، اساساً یک مفهوم نظامی است؛ معروف بوده به دانش ژنرال‌ها. دانش یک ژنرال یا یک امیر نظامی، دانش جنگیدن (تاکتیک) نیست؛ بلکه دانش اصلی و تخصصی او «استراتژی» است. به این معنا، استراتژی دانش چگونگی به میدان آوردن نیروها برای حفظ بقاء کشور است. در معنای عام‌تر، استراتژی دانش حفظ بقاء یک سیستم و حوزه تمدنی است. بنابراین، «استراتژی» را امروزه به عنوان «علم بقاء» می‌شناسند. وقتی سخن از سطح استراتژیک نیز می‌شود، به مؤلفه‌ها و عناصری اشاره می‌شود که بقاء سیستم منوط به آنها هستند.


 یک استراتژیست نه به عنوان یک اقتصاددان، سیاست‌مدار، جامعه‌شناس، یا هنرمند، بلکه از منظر علوم استراتژیک و علم بقا به این مؤلفه‌ها نگاه می‌کند. علم استراتژی علم اداره جامعه و علم اداره تمدن‌ها و کشورها برای بقاء آنها محسوب می‌شود؛ همان‌طور که علم پزشکی، علم بقاء جسد انسان است.


یکی از وجوه نوع نگاه استراتژیست‌ها به مسائل و مشکلات تمدنی و اجتماعی، شبیه نگاه پزشکان به بیماری‌هاست؛ ابتدا باید بیماری شناخته‌شده و هشدار داده شود، و سپس مسئله درمان و سازوکارهای آن بیان شود. یک استراتژیست زمانی که اقتصاد و هنر و سیاست و ... یک جامعه دچار بیماری شده باشد و بقاء سیستمی و تمدنی جامعه متزلزل شده باشد، آنجاست که به کشف و اعلام بیماری و سپس درمان آن می‌پردازد.


استاد حسن عباسی


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی