بیا تا بدانیم

(تاریخی،سیاسی،مذهبی،فرهنگی)

بیا تا بدانیم

(تاریخی،سیاسی،مذهبی،فرهنگی)


 آیا ایرانی ها از زمان صفویه به اجبار شیعه شده اند؟؟ 



 پاسخ :


✔️ اکثر ایرانیان از ابتدا، اسلام را با گرایش شیعه پذیرفتند. (نه با گرایش سنّی). در این باره اسناد تاریخی فراوان است. 


. در همان قرن 3 هجری، شیعیان در شمال ایران به قدری قدرت داشتند که اولین حکومت علوی را در جهان تشکیل دادند. (علویان طبرستان)  


 همچنین حکومت آل بویه که شیعه بودند،(در قرن 4 و 5 هجری یعنی 500 سال قبل از صفویان)  به قدری پشتوانه مردمی داشت که در مدتی اندک، نه تنها بخش اعظم ایران، بلکه بخش زیادی از عراق، و حتی در برهه‌ای از زمان، #مکه را نیز در تصرف خود درآوردند و مراسم حج را بر اساس فقه شیعه انجام دادند. اینها اولین حکومت برگزار کننده ی روضه اباعبدالله در ایران نیز بودند. 


حکومت مشعشیان در جنوب و غرب ایران هم شیعه بودند. و پشتوانه مردمی داشتند. در خیلی از مناطق از جمله کاشان و قم و ... همواره اکثریت با شیعه بود. 


✔️ ولی بعضاً حکومتهای سنّی که با حمایت خلفای بنی العباس روی کار می آمدند، به دلیل فشارها باعث میشد که مردم نتوانند تشیع خود را اظهار کنند. 


✔️ اتفاقی که در زمان صفویه  رخ داد این بود که حکومت مطلق در دست شیعیان افتاد و در این هنگام، اکثر مردم ایران مذهب شیعه را به صورت علنی اعلام کردند.



✔️ خانم مری بویس (از بزرگترین زرتشتی پژوهان جهان) در کتابش تصریح می کند که اکثر ایرانیان از همان ابتدا گرایش به سمت خاندان علی (ع) داشتند (یعنی شیعه بودند).

در واقع قرنها پیش از صفویان ایرانیان شیعه مذهب بودند (در اکثر مناطق) و دولت صفوی تنها وظیفه یکپارچه سازی مملکت و خروج کشور از جکومتهای ملوک‌الطوایفی را داشت. نه شیعه سازی مردم. 

__________________________


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی