بیا تا بدانیم

(تاریخی،سیاسی،مذهبی،فرهنگی)

بیا تا بدانیم

(تاریخی،سیاسی،مذهبی،فرهنگی)

بزرگان آتئیست یعنی ریچارد داوکینز, لاورنس کراوس و استفن هاوکینگ به عنوان تبلیغ کنندگان مطالب ضدعلمی و همچنین "متوهم علمی" معرفی شدند که بخاطر آتئیست بودن باعث به بیراهه بردن جامعه‌ی علمی شده‌‌اند...


سایت علمی ساینتیفیک

امریکن(Scientific American) با انتشار مقاله‌ای جامع به بررسی معضلات موجود در جامعه‌ی علمی و همچنین بررسی دانشمندانی پرداخته است که باعث تخریب علم شده و جامعه‌ی علمی را به بیراهه برده و نه تنها شبه‌علم را ترویج میکنند بلکه به علم صدمه میزنند. نکته‌ی بسیار جالب این است که در این مقاله بزرگان آتئیست مانند لاورنس کراوس و استفن هاوکینگ و ریچارد داوکینز در صدر دانشمندانی هستند که باعث تخریب علم و به بیراهه رفتن جامعه‌ی علمی شده‌اند.


در این مقاله دقیقا اشاره شده است که آتئیست بودن باعث شده است که ریچارد داوکینز به یک هذیان‌‌گو تبدیل شود و همچنین اعلام شده است که کتاب لاورنس کراوس با نام "جهانی از هیچ" که در آن ادعا میکند جهان بدون نیاز به خدا از هیچ به وجود آمده است به هیچ وجه نتوانسته توضیح دهد که چرا جهان به وجود آمده است. در این مقاله همچنین اعلام شده است که نظریاتی مانند وجود جهان‌های دیگری به غیر از جهان ما و همچنین این ایده که انسان‌ها میتوانند روح و روان خود را به کامپیوتر منتقل کرده و برای همیشه زنده بمانند شبه‌علم هستند و باعث تخریب علم میشود.


گوشه ای از این مقاله را به همراه ترجمه می آوریم( به دلیل حجم بالا فقط قسمتی ابتدایی هر پاراگراف‌ آورده شده و کامل آن را در خوده مقاله میتوانید ببینید):


Krauss recently wrote a book, A Universe from Nothing. He claims...


Krauss’s book doesn’t come close to fulfilling the promise of its title…


Just to be clear: Dawkins is comparing Lawrence Krauss to Charles Darwin. Why would Dawkins say something so foolish?...



ترجمه: لاورنس کراوس کتابی نوشته است با نام " جهانی از هیچ". او ادعا میکند که علم فیزیک پاسخی است به این سوال قدیمی که: چرا به جای هیچ, چیزی وجود دارد؟ اما کرواس به تحقق وعده‌ای که درعنوان کتابش آمده( که توضیح دهد چرا به جای هیچ, چیزی وجود دارد) حتی نزدیک هم نشده است اما ریچارد داوکینز عاشق آن است!!! داوکینز میگوید: اگر کتاب منشاء انواع داروین مهلک‌ترین ضربه‌‌ی زیست شناسی به ماوراء طبیعه بود, کتاب جهانی از هیچ کرواس میتواند معادل آن در کیهان شناسی باشد!! در واقع داوکینز در حال مقایسه کردن کراوس با داروین است! چرا داوکینز باید چنین چیز احمقانه‌ای بگوید؟ زیرا او بسیار از دین و مذهب متنفر است که این باعث شده است قضاوت‌‌های علمی او خراب شود. داوکینز تبدیل شده است به چیزی که شما به آن "متوهم علمی" میگویید.


در ادامه‌ی این مقاله آمده است:


physicists like Stephen Hawking, Brian Greene and Leonard Susskind...


Here’s the problem: strings and multiverses can’t be experimentally detected...


So is the Singularity, the idea that we’re on the verge of...



ترجمه: فیزیکدان‌‌هایی مانند استفن هاوکینگ, برایان گرین و لئونارد ساسکیند میگویند نظریاتی مانند نظریه‌ی ریسمان و چندجهانی( وجود جهان‌‌های دیگر به غیر از جهان ما) عمیق‌ترین توصیفات ما از واقعییت هستند. مشکل این است که نظریه‌ی ریسمان و چندجهانی به طور تجربی قابل شناسایی نیستند. این نظریات قابل تایید شدن نیستند که همین موضوع آن‌ها را به شبه‌علم تبدیل میکند, مانند طالع بینی و روانکاوی فروید. همچنین سینگولاریتی(Singularity) یعنی ایده‌ای که میگوید ما در آستانه‌ی این هستیم که روح و روان خود را وارد کامپیوتر کرده و برای همیشه زنده بمانیم نیز همینگونه شبه‌علم است. وقتی دانشمندان معروف نظریاتی مانند چندجهانی و سینگولاریتی را تبلیغ میکنند باعث آسیب رسیدن به علم میشوند.


لینک این مقاله:


https://blogs.scientificamerican.com/cross-check/dear-skeptics-bash-homeopathy-and-bigfoot-less-mammograms-and-war-more/



جالب اینکه

انتشارات Scientific American که این مقاله را منتشر کرده است از سال 2008 به بعد زیر شاخه‌ی انتشارات نیچر( که بالاترین نهاد علمی دنیاست) قرار گرفته است و اگر مقاله‌ای با دیدگاه نیچر در تناقض باشد آن را حذف میکند. به عبارت دیگر این مقاله که اعلام میکند کراوس به هیچ وجه نتوانسته در کتابش(با نام جهانی از هیچ) به وجود آمدن جهان بدون نیاز به خدا را توضیح دهد و داوکینز را به دلیل آتئیست بودن یک متوهم علمی و غیرقابل اعتماد و هاوکینگ را تبلیغ کننده‌‌ی ضدعلم اعلام کرده که در حال آسیب رساندن به علم است را انتشارات نیچر به عنوان معتبرترین نهاد علمی دنیا تایید کرده است:


http://www.foliomag.com/scientific-american-editor-president-step-down-5-percent-staff-cut/



منبع:نقد الحاد و آتئیسم


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی